Registratieplicht cafetaria

Bij een eventuele besmetting kunnen contacten op die manier sneller opgespoord worden.
De meeste horecazaken zullen gewoon gegevens opschrijven, wat een extra druk legt op het personeel.
Maar liever dat dan een nieuwe verplichte sluiting, klinkt het.

Privé gegevens registreren van klanten, het ligt altijd wel moeilijk met de privacy.
Maar de uitbaters van horecazaken willen de maatregel nauwgezet opvolgen in het belang van de veiligheid.
Er zijn online tools die de registratie eenvoudig online kunnen doen, maar de meeste uitbaters grijpen toch gewoon naar pen en papier of naar een invulformulier.
Dat betekent extra werk, maar dat nemen ze er dan maar bij.

Een uitbater kan niemand verplichten om privé informatie door te geven, maar hij kan weigeraars wel de toegang tot de zaak ontzeggen.
De verplichte registratie en mondmasker op straat zijn ingrijpende maatregelen en een aantal uitbaters vrezen dat ze minder volk over de vloer zullen krijgen.

De gegevens die klanten nalaten, worden uit voorzorg 14 dagen bijgehouden en daarna vernietigd.